Thursday, December 3, 2009

RAHSIA di sebalik HATI




Alhamdulillah, ku panjatkan setinggi2nya rasa syukur padaNYA,memberiku peluang menghias kembali laman pena ini..SUBHANALLAH
Langkahku kini ku teruskan jua walau pada hakikatnya sukar utk mencoret bait2 bicara manfaat untuk berkongsi bersama bukan ertinya menidakkan kemanfaatan apa yang telah dicoretkan sebelumnya hanya sekadar bermuhasabah diri, mengenang kembali kata-kata luhur seorang insani.


" Jika anda gian sangat untuk menulis, menulislah yang baik hingga ke lubang kubur; yang memberkati anda & kehidupan manusia" ~Ustaz Nik Abduh~

Insyaallah,setiap pena yang digerakkan untuk jalan dakwahNYA pasti diberkati...

Insyaallah entri kali ini diriku lebih gemar menyentuh perihal HATI, kerna ku ketahui HATI itu menjanjikan baik buruk kehidupan seorang insan, kerna jua hidup kita pada memberi,jika dimulai hanya dengan bicara tanpa tulus dari hati, hilang seri pada nasihatnya,dakwahnya,sekadar berkongsi..

Duhai HATI, DI MANA "KEDUDUKANMU?"
*Imam al-Ghazali berkata: " Setelah kita renungkan, maka akan kita dapatkan 5 keistimewaan"
1) Hati itu tempat menetapnya ilham,malaikat & syaitan. Sungguh di sana malaikat & syaitan masing2 membisikan ajakannya

2) Hati itu tempatnya banyak kesibukan. Padanya akal & nafsu berada di dalamnya.Maka hati itulah menjadi tunjang peperangan akal & nafsu.

3) Hati itu di dalamnya terdapat banyak kekusutan, spt halnya air hujan, yg tiada henti2nya, siang & malam dan manusia tdk dpt menahan & menghindarkannya. Berlainan dgn mata & telinga. Sedangkan mata bila dipejamkan, atau jika berada di tempat yg gelap, maka tidak dapat melihat sesuatu.
4) Hati itu sangat sukar untuk mengubatinya; kerna hati sukar untuk disentuh dengan pancaindera & kdg2nya sukar jua untuk kita menyedari bahawa pelbagai penyakit telah menjangkitinya ( penyakit hati)

5) Hati itu padanya penyakit sangat mudah menjalar memasukinya. Hati itu mudah bergolak, bahkan lebih cepat drp bergolaknya air panas yang dijerang

~Serendah-rendah penyakit hati ialah hati yang keras, iaitu hati yang tidak menerima nasihat sdgkn bahayanya yg paling besar adalah kufur~



Firman Allah, mafhumnya :

"..maka ALLAH mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan dan ketaqwaan, sesungguhnya, beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sungguh merugilah orang yang mengotorinya.." ( surah As-Syams)





*muhasabah bersama: "Tanyalah pada diri, apakah kita termasuk dalam golongan yang suci jiwanya atau sebaliknya? golongan yang beruntung atau jua sebaliknya?"



About The Author
Bie, that's my name. Im just an ordinary blogger.Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id. Eam no corpora maluisset definitiones.
Share This
Subscribe Here

0 comments:

Post a Comment

 

"Cahaya di Bawah Cahaya" Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa